OĞLUMLA DOĞA/TARİH GEZİLERİ BİR AYAZMANA MASALI
OĞLUMLA DOĞA/TARİH GEZİLERİ
BİR
AYAZMANA MASALI
Pisidyada’yız.Yani Göller yöresindeyiz.Pisidya’nın en önemli
iki şehrini Burdur ve Isparta’yı her yıl muhakkak ziyaret ederiz.Çünkü oğlumun
anneannesi ve dedesi yani benim annem ve babam ve geniş ailem Burdur’da
yaşamakta.Yine bir akraba ziyareti esnasında ,masal halkası
oluşturduk.Çaylarımız hazır,büyükler olmasına rağmen benden masal anlatmamı
istediler.Ben de çayın verdiği cesaretle
başladım anlatmaya:
“Çok eski zamanlarda,şimdiki Isparta’nın
Ayazmana mahallesi denilen yerinde bir anne ile kızı varmış. Evleri de tek
odaymış. Bunların bir sürü koyun ve kuzuları varmış ama suları yokmuş. Koyun ve
kuzuları sulamaya çok uzaklara giderlermiş. Kız koyun ve kuzuları sulamak için uzaklara gidip
gelmekten bıkmış, Allah’a yalvarmış: “Allah’ım ne olaydı, şuracıkta su olaydı…
Su çıkarda istersen evimin ortasından çıkar” demiş. Bunun üzerine odanın
ortasından çıkan –şimdiki Ayazma ininden çıkan- su meydana gelmiş… Bir kış günü
kuru darı kışlık bir şeyler pişireceklermiş. Yakacakları kalmamış.Anne yakacak
aramaya dışarı çıkacakmış ama soğuktan, fazla uzaklaşamadan geri dönüyormuş.
Her defasında da kız anasına sormuş:Ayaz(soğuk ) mı ana ? derken oranın adı
“Ayazmana” kalmış.”(3)
Hem anlatıp hem çay içmek,ne büyük keyifti.Bir de dinleyicilerim
harikaydı.Oğlum:
-Ayazmana ne demek ? diye sordu.
- Ayazma: (1) Kaynak, kutsal kaynak, maden suyu.Dağlarda
su kaynağı
Ayazma (2) Rumların kutsal saydıkları kaynak veya pınar. Ortodoks hıristiyanlarca kutsal sayılan kaynak veya pınarlara verilen isim. Kelime kökeni "Hagia" (türkçe okunuşu ile "aya", yani "kutsal") ve "ma" (yani su) kelimelerinin bileşiminden gelir. Hagia(z)ma ; ayazma... Zaman içerisinde Türkçede "z" kaynaştırma harfinden başka bir değişime uğramamıştır. "Kutsal Su" anlamında olan bu yerler, şifalı olduğuna inanılan tatlı su kaynaklarına verilen bir tanım ismidir. Anadolu'nun ve özellikle İstanbul'un birçok yerinde bulunurlar.
Ayazma (2) Rumların kutsal saydıkları kaynak veya pınar. Ortodoks hıristiyanlarca kutsal sayılan kaynak veya pınarlara verilen isim. Kelime kökeni "Hagia" (türkçe okunuşu ile "aya", yani "kutsal") ve "ma" (yani su) kelimelerinin bileşiminden gelir. Hagia(z)ma ; ayazma... Zaman içerisinde Türkçede "z" kaynaştırma harfinden başka bir değişime uğramamıştır. "Kutsal Su" anlamında olan bu yerler, şifalı olduğuna inanılan tatlı su kaynaklarına verilen bir tanım ismidir. Anadolu'nun ve özellikle İstanbul'un birçok yerinde bulunurlar.
-Rumlar kim?
-Rumlar Türklerden önce Anadolu’da yaşamış insanlar.
-Ayazmana nerede?Eve uzak mı?
-Ayazmana ,Isparta’nın tam merkezinde.Isparta’nın her
yerinden buraya ulaşım çok rahat.
O
sırada internetten yardım alan evdeki delikanlı :
- Ayazmana mesire
yeri merkez ilçenin güneydoğusunda olup, ilçeye asfalt bir yolla bağlıdır.
Soğuk sularının bulunduğu dinlenme yeri kestane ağaçlarıyla kaplıdır. Piknik
için tüm altyapı düzenlemeleri yapılmıştır, Cümlesini kuruverdi ki kestane
ağaçlarının altında piknik yapmak ,dağda yürüyüş,Ayazma suyu ile demlenmiş çayı
içerken temiz havayı içimize çekmek..
O
anlattıkça,oğlumun merakı arttı da arttı.Ben araya girdim ve:
-O
halde bu seneki tarih ve doğa yürüyüşümüzün ilk durağı Ayazma olsun dedim.Sanki
benim bu cümleyi kurmamı bekleyen ev halkı,hemen bir planlama yaptı.Kim ne
getirecek,kaçta gidilecek,ne yapılacak?Orada kestane ağaçlarının altında mangal
yapıldığını öğrene oğlum,cesurca “mangal benden!”
deyiverdi.
-Aslında
Ayazmana ile ilgili bir efsane daha var, anlatmamı ister misiniz?
dememle,çayların tazelenmesi bir oldu.
“Hacı Bektaş Veli, Senirkent'in doğusunda bulunan bir Rum kasabasına,
Müslümanlığı yaymak üzere iki müridini görevlendirir. Bunların gidip
yerleşeceği yeri belirlemek için de ocakta yanan odun parçasını alır ve atar;
"Odunun düştüğü yerde görevinizi yapın der".
Hacı Bektaş Velinin attığı odun, Yassıören'in altına düşer ve burada yeşerir. Bu ağacın adı Yanık Katran'dır. Zekeriya Sultan ile Baba Garkın Veli'den izin alıp yola çıkarlar. Gelip buraya erleşirler.
Zekeriya Sultan ve Baba Garkın, Burada İslamiyet'i yaymak için faaliyete başlarlar. Rum din adamlarıyla konuşup, görüşüp İslamiyet' in faziletlerini anlatırlar.
Bir gün Zekeriye Sultan, torunu ve bir Rum din adamı sohbet ederek bu günkü Ayazma pınarının bulunduğu yere gelirler. Burada sohbet ederken, Zekeriya Sultanın torunu:
"Dede susadım bana su ver." diyor.
Bunun üzerine, Zekeriya Sultan dua etmeye başlıyor. Rum din adamına da âmin demesini söylüyor. Zekeriya Sultan, dua ediyor, Rum din adamı da âmin diyor. Dua bittikten sonra üç defa: "Ya mübarek gelsene !" Diyerek ayağını yere üç kere vurur.
Allah tarafından orada çok güzel bir su fışkırmaya başlar. Torunu bu sudan kana kana içer.
Rum din adam, Zekeriya Sultan'ın bu Kerameti üzerine Müslüman olur. Bu suyun adına da Ayazmana denir. Hristiyanlıkta Ayazmana kutsal su demektir." (4)
Hacı Bektaş Velinin attığı odun, Yassıören'in altına düşer ve burada yeşerir. Bu ağacın adı Yanık Katran'dır. Zekeriya Sultan ile Baba Garkın Veli'den izin alıp yola çıkarlar. Gelip buraya erleşirler.
Zekeriya Sultan ve Baba Garkın, Burada İslamiyet'i yaymak için faaliyete başlarlar. Rum din adamlarıyla konuşup, görüşüp İslamiyet' in faziletlerini anlatırlar.
Bir gün Zekeriye Sultan, torunu ve bir Rum din adamı sohbet ederek bu günkü Ayazma pınarının bulunduğu yere gelirler. Burada sohbet ederken, Zekeriya Sultanın torunu:
"Dede susadım bana su ver." diyor.
Bunun üzerine, Zekeriya Sultan dua etmeye başlıyor. Rum din adamına da âmin demesini söylüyor. Zekeriya Sultan, dua ediyor, Rum din adamı da âmin diyor. Dua bittikten sonra üç defa: "Ya mübarek gelsene !" Diyerek ayağını yere üç kere vurur.
Allah tarafından orada çok güzel bir su fışkırmaya başlar. Torunu bu sudan kana kana içer.
Rum din adam, Zekeriya Sultan'ın bu Kerameti üzerine Müslüman olur. Bu suyun adına da Ayazmana denir. Hristiyanlıkta Ayazmana kutsal su demektir." (4)
Bu
anlatıdan sonra,ertesi gün anlatılan mekanı görmek üzere dağıldık.
Sabah
her şey hazırdı.Mangal,hamak,çaydanlık,közde kahve için cezve ve fincanlar,top..Ayazmana,Isparta’nın tam merkezinde bir rekreasyon olduğundan,kısa sürede mekana ulaştık. (5)Rekreasyon;
bireylerin beğenisi bakımından doyurucu, ruhsal ve bedensel yenileme amacını
taşıyan,aynı zamanda bireyin sosyal, kültürel, ekonomik ve fizyolojik olanakları
ile bağımlı boş zaman kullanımlarını içeren eylem ya da eylemlerdir .Kapalı ve
açık alanda yapılan faaliyetler farklıdır.Biz piknik ve doğa yürüyüşü
yapacaktık.
Eşyalarımızı indirince ilk olarak suyun kaynağına,bir gün önce
anlatılan efsanelerin başlangıç mekanına gittik.Belediye,dağdan gelen suyun
herkese ulaşması için güzel bir altyapı çalışması yapmış.Suyu içer içmez,anlatılanların
lezzetine vardık.Rumlara göre her çeşme başında peri olurmuş.Su perilerine de
gülümsemeyi unutmadık.
Oğlumla,kahvaltı sonrası fıskiyede ıslandık,hamakta kitap okuduk.Oğlum
mangala yardım ederken,ben kestane ağaçlarının rüzgara eşlik eden şarkılarını
dinledim.Mangalın ardından,tadı hala damağımda, közde kahve…Çay demlenirken de
düştük yola,doğa yürüyüşü zamanı…
Dağ eteklerinde açılan yolda yürümek,temiz havayı içimize çekmek,yürüyüş
esnasında neredeyse adım başı rastladığımız çeşmelerden su içmek,kestane
ağaçlarını selamlamak hatta ağaçlara tırmanmak…İki saate yakın hayaller
kurmak,kendi masallarımızı anlatmak…Son olarak da yorgunluğumuzu o enfes suyla
demlenmiş çayla atmak…Daha ne olsun…Isparta’ya,güller diyarına gelenler,Ayazmana’ya
uğramadan gitmemeli.Biz piknik yaptık ama isteyen oradaki mekanlarda yiyip içebilir.Ayazma suyu ile
demlenmiş çayın yanında özellikle de otlu gözleme yemenizi tavsiye ederim.
Hani
derler ya“çok okuyan mı çok
gezen mi bilir”
diye,bence hem okuyup hem gezmek en güzeli.Biz oğlumla okuduğumuz yerleri gezme
kararı aldık.Böylesi daha eğlenceli.Nereleri gezeceksiniz derseniz,bizi
izlemeye devam edin.
Kaynaklar: (1)Derleme sözlüğü
(2)Türkçe sözlük
(2)Türkçe sözlük
(3) Araştırmacı, derlemeci, Organolog Abdurrahman Ekinci,
"Ayazma, Ayazmana, Ayaz mı ana, Ayazma ana" adlı Burdur
Gazete yazısı
(4) Araştırmacı, derlemeci, Organolog Abdurrahman Ekinci, "Ayazma,
Ayazmana, Ayaz mı ana, Ayazma ana" adlı Burdur Gazete yazısı
(5) Isparta Tarihi Ayazmana
Mesireliği’nin Açıkhava Rekreasyonu Açısından Kullanıcı Özellikleri A. TOLUNAY,
H. ALKAN, M. KORKMAZ Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Orman
Mühendisliği Bölümü Isparta
Fatma DEVRİM
Yorumlar
Yorum Gönder